Konsulentrollen

Læsekonsulenten er kommunens ressourceperson på skriftsprogsområdet og arbejder rådgivende og vejledende i forhold til politikere, kommunal forvaltning, skoleledere, læsevejledere og lærere.

Læsekonsulenten skal kunne bringe sin høje læseteoretiske viden i spil og anvende relevante tværfaglige kompetencer til at lede, planlægge og koordinere innovative løsninger af almen- og specialpædagogiske udviklingsopgaver i forhold til kommunens praksisindsatser på skriftsprogsområdet.

Læsekonsulentens arbejdsområde har været og er fortsat under hastig forandring: Fra at læsekonsulenten i overvejende grad arbejde individ-fokuseret i et specialpædagogisk felt, er læsekonsulentens arbejdsfelt i langt højere grad rettes mod udvikling af den samlede kommunale læseindsats. Konsulentrollen fylder derfor for flere medlemmer mere.

Dermed omfatter læsekonsulentens arbejdsområde nu en samtænkning af det specialpædagogiske og det almenpædagogiske område.

En anden vigtig opgave for læsekonsulenten er at holde sig orienteret om nyeste viden om skriftsprog, så denne viden kan blive formidlet til kommunens skoler. Hermed styrkes alle elevers skriftsproglige færdigheder, så de kan læse og skrive for at lære i alle fag.

Kommunens læsekonsulent er naturligt en ressourceperson for lærere i forhold til inklusion af elever i læse- og skrivevanskeligheder.